onsdag, oktober 29, 2014

Jag mår pyton i Karnataka (29/10/1974)

Järnvägsstaion i södra Indien. Foto: Hans Sandberg, 1974.
29 oktober 1974

På järnvägsstationens ”Retiring Room” i Mysore City. Två rejäla sängar med moskitnät. (Vi blev mycket stuckna i natt!) Rummet är stort och högt i tak. Ett fågelbo under ena hörnet. Modern flyger in och ut för att mata ungarna. Tvättrum med badkar, handfat spegelbord och vitt kakel. Rent och snyggt och varmvatten. Enda nackdelen är sittmuggen istället för ståtoalett (jag hade läst hos Jan Myrdal att ståtoaletter var mer hygieniska än sitt toaletter, förf. anm.).  Jag har diarré och ont i halsen. Elisabeth är också dålig.

Stationsbyggnaden och ett stort ”office” är byggt i pampig kolonialstil.
I morgon bitti far vi till Bangalore City. Vi orkar inte se staden Mysore.

Jag mår pyton i Karnataka
Febern mosar mina tankar
Fåglarna kvittrar oupphörligt
Tågen brummar, skakar och hoar
Flyglarmet prövas och nu vibrerar
Rummet av ännu ett gammalt ånglok

Någonstans i södra Indien. Foto: Hans Sandberg, 1974.

Inga kommentarer: