onsdag, oktober 29, 2014

Brev från pappa - Poste Restante, Madras (29.10.1974)


Blackeberg, den 29/10 74

Kära Hans och Elisabeth!

Tack för brev och kort. Det ärt så spännande att höra av Er och det är underbart att allt hittills klaffat. Hoppas nu att ni inte får något mer av diarréerna. Sånt är ju inte att leka med.

Träffade alldeles nyss Benny Teghammar, så jag hälsade och förklarade att Ni inte hade ork att skriva separat.

Mats var här häromkvällens. Han fick läsa dina senaste brev. Han hälsar. Han verkar ganska trött, men funderar visst på att fortsätta. Han skall flytta närmare jobbet.

Mamma och jag firade 30 år sedan vi gifte oss (30 åriga kriget). Vi var och såg Ibsens Per Gynt på Stadsteatern. Ingemar och Jan kom med oss. Det var en fantastisk föreställning. Lena Granhagen spelade Mor Åse. Det är en alldeles nyupptäckt kille som spelar Per Gynt. Han spelade ut enormt. Han har fått jättefin kritik över hela linjen.

Utställningarna rullar på. Brita Lindefelts gick inte ihop, den var nog för exklusiv. I söndags hade Imants Sinka vernissage och det var så mycket folk så det gick nästan inte att komma in i lokalen. Han sålde 7 grejor på vernissagen. Det är ju jättefint och bra reklam för galleriet. Det är underligt med konst, ibland slår det till så fantastiskt och ibland slår det inte alls.

Själv fick jag sälja 7 st målningar från Öland på Mjölkcentralen, bättre än väntat.

Nästa blir en tant från Södra Ängby som heter Elsa Svensson. Hon är faktiskt bra. Har ställt ut på "De Unga" och Galerie Nikolaus i Gamla Stan.

Sen ringde N.N., du vet hon som är schizofren. Hon undrade om hon fick ställa sig i kön! Hon är ju jättebra, fast hon åker in och ut på sjukhus.

Så vi hoppas att galleriet skall börja gå något sånär.

Jag skriver omgående svar på ditt brev. Tyvärr hittade jag inte någon bra penna, men hoppas att du kan tyda mina kråkfötter.

Här är fortfarande mycket regn och lågtrycken avlöser varandra.

Så varmt som ni tycks ha det, är inte heller bra. Arma svältande människor, det är fasansfullt att det skall vara så enorma orättvisor i världen. Här pågår debatten om kärnkraftens vara eller inte!

Palme har varit i Canada, men det kanske du läste om.

I övrigt är det som det är. Världen är galen och icke tycks den bry sig om vad vi tycker och tänker.

(…) 
 
Som du såg blev ju korten bra, så du kan gott lita på din kamera.

Jag talade med Red. sek. på Västerort om ditt bildslagande. Han ville att du skall komma upp dit när du kommer hem, alltid kan det bli en och annan hundralapp.

Elektrisk kabel har nu lagts ut på Öland, så nu blir det snart elektriskt ljus till stugan. De har grävt ned kabeln under Sandins åkrar. Det skall nog bli skönt med ljus och värme.

Det låter väl illa att tala om sådan lyx mot vad ni får uppleva.

Mamma och jag unnar oss inte så mycket för övrigt.

Om ni kommer förbi Jugoslavien, Rumänien, Italien vid hemresan så skulle vi , mamma och jag, vilja att du köper 10-12 burkar Gerovital. Kanske det finns i London, vet ej. Det är svårt att få någon läkare som skriver ut det här.

I Italien köpte vi på apotek och det krävdes inte recept, så om ni får möjlighet så vore det fint. Kan inte tänka mig att det skall vara någon svårighet att föra ut (in?) det. Det kanske går på 100 kr alltsamman. Du får pengar när du kommer hem.

För övrigt tycker inte jag att du skall köpa dyra presenter. Spar pengarna. Dom kan vara bra när du kommer hem.

Må så gott och var rädd om Er och hälsa Lasse och Fredrik om dom är kvar.

Nu skall jag laga frukost åt mig själv. Sedan skall jag skynda mig till Posten för att detta Letter skall komma fram till Madras.

Kära Hälsningar och Kyssar och Kramar till Er båda från oss alla, särskilt från mamma och pappa.

So long,
Vi längtar efter Er! 

P.S. Jag har ersatt en av konstnärernas namn med N.N. 

Inga kommentarer: