lördag, september 01, 2012

På jakt efter Sandbergs hörna

När jag var i Stockholm 19-25 augusti träffade jag min faster Camia som är en underbar människa och klar i knoppen trots sin höga ålder. Man ska ju inte nämna en kvinnas ålder, men så mycket kan jag säga att hon är pappas lillasyster. Jag frågade Camia om var familjen bodde i Söderhamn. Pappa sa att de bodde "på Norr", men det säger inte så mycket. Jag tänkte att det kanske var nära Köpmantorget, men Camia sa att de bodde vid Norrtullsgatan eller Norralagatan, vilket verkar logiskt eftersom pappa sa att Sandbergs hörna låg vid infarten där forbönderna kom in med sin last av timmer. Hon sa också att de bodde nära det gamla Flickläroverket, som ligger på Nygatan 9 och idag heter Faxeskolan.

Här är karta över Söderhamn.

Inga kommentarer: