fredag, september 07, 2012

Fortsätter jakten på Sandbergs hörna

Under mitt letande efter den plats där Sandbergs hörna bör ha legat hittade jag en artikel med titeln En bageriepok.  Den handlar om familjen Sedwall som drev bagerirörelser i Mariestad, Stockholm, Västerås och Söderhamn. Lars Oskar och Matilda Sedwall (namnet var ursprungligen Sedvall, men ändrades senare till Sedwall) startade 1893 ett bageri på Kungsgtan 29 i Söderhamn. De hade 10 barn, varav bara fyra överlevde födsel och barndom, sönerna John, Karl och Nils, samt dottern Fanny. Karl och Nils fortsatte driva rörelsen efter faderns död 1912, men det var svårt att få det hela att gå ihop och Karl löste 1935 ut sin bror ur firman. Nils flyttade till Västerås med sin hustru Doris, vars familjenamn var Thunborg. Doris Sedwall skulle under många år fungera som återförsäljare av pappas konst i Västerås. Jag minns att hon hade en stor och vacker våning mitt i stan där hon ställde ut pappas tavlor. Jag visste dock inte att hon var född Thunborg, men det förklarar kanske varför pappa gjorde ett porträtt av Folke Thunborg, en tung socialdemokratisk politiker i Söderhamn och senare förbundssekreterare i det Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SSU) 1935-1940, samt direktör för Aftontidningen 1942-1944 och landshövding i Norrbottens län 1953-1957.

Vad jag vet så var familjen Sedvall nära nog grannar med familjen Sandberg, vilket gör att att jag undrar om Sandbergs hörna kanske låg i hörnet Norralagatan-Kungsgatan.


View Larger Map

Inga kommentarer: