fredag, december 05, 2014

Turkiska alper och bulgariska stålmansproletärer (5/12/1974)

Paus i ett turkiskt alplandskap. Foto: Hans Sandberg, 1974.
[2014]
Bussarna rullade in i Teheran morgonen efter mitt nattliga äventyr. Den ena bussen skulle in Scaniaverkstaden för översyn, så vi fick lite extra tid för sightseeing. Jag tror att vi släpptes av vid Shahens triumfbåge nära flygplatsen. Hur länge uppehållet varade och vad vi gjorde minns jag inte. 
Färden gick sedan nordväst mot Täbriz och Marand. Det var vinter i norra Iran och vid ett tillfälle såg vi en flock vargar korsa vägen framför oss under en snörstorm. 

Vi bör av kartan att döma ha kunnat se Araratberget från gränsen mellan Iran och Turkiet, men det är ingenting jag kommer ihåg och av bilderna verkar det som att vi stannat en bit in i Turkiet, kanske i Doğubayazıt i Ağrı-provinsen, som är den första staden på den turkiska sidan om gränsen. Staden ligger på en högplatå 1.600 m över havet och är omgiven av sex mäktiga berg, varav Ararat och Little Ararat är de högsta (5.671 m, resp. 3.896 m).
Araratberget. Foto: Hans Sandberg, 1974.
Gatubild, kanske från staden Doğubayazıt i Ağrı-provinsen.
Foto: Hans Sandberg, 1974.
Elisabeth diskuterar med några män vid en fårmarknad.
Foto: Hans Sandberg, 1974.
Fårmarknad, kanske i Doğubayazıt som ligger vid Ararats fot.  
Foto: Hans Sandberg, 1974. 
Tre får vid en marknad, kanske i Doğubayazıt.  
Foto: Hans Sandberg, 1974.
Barn i östra Turkiet. Foto: Hans Sandberg, 1974. 
Mot slutet av min pärm med negativ från resan hittar jag några bilder från ett snöklätt alplandskap. Min första tanke var att jag tagit dem i ett bergigt område mellan Mashhad och Gorgan i norra Iran, men så insåg jag att det måste vara i Turkiet.
Alplandskap i östra Turkiet. Foto: Hans Sandberg, 1974
Jag startade upp Google Earth igen och följde vägen västerut från berget Ararat. Landskapet runt Ararat är flackt och när man följer vägen mot nordväst ser man åkerlappar vilket betyder att vägen ännu följer floddalar och åkermark. Så småningom blir vägen krokigare och fältens regelbundna vinklarna ersätts av kullar och sedan berg. Jag kollar på måfå bilder som folk laddat upp till Google Earth och en del föreställer vinterlandskap som påminner om mina bilder. Jag ”flyger" fram och tillbaks över vägen och drar så småningom slutsatsen att bilderna tagits i distriktet Eleşkirt på väg mot Erzurum. 
*

5 december 1974

Kör genom ett disigt Bulgarien mot Sofia. I tax-free shopen inhandlade vi sprit och cigaretter av en arrogant och ovänlig man.

Ändlösa vin- och fruktodlingar avlöser varandra. Det är december och vinodlingarna liknar krigskyrkogårdar. Fälten skiftar i brunt och grått. Ett och annat träd bär fortfarande gulbruna löv, fast de flesta träd är naket grå.

Klatschiga stålmanproletärer höjer spadar och hammare på väggmålningar och affischer.

Kring Plodiv breder en bördig slätt ut sig. Den börjar längs floden Maritza och sträcker sig 50 km norrut där den hejdas av Planinabergen.

Alexander Nevskij-katedralen i Sofia i Bulgarien. 
Foto: Hans Sandberg, 1974.


Inga kommentarer: