torsdag, november 20, 2014

På hemväg genom Khyberpasset (1974)

20 november 1974

Vi stannade ett par dagar till i New Delhi och shoppade i turistbutikerna runt Connaught Circle medan vi väntade på avfärden. Jag köpte sex meter sidentyg, tjockt och mörkblått med guldtråd invävt, samt flera meter vitt silke. Det var till mamma som så småningom använde det blåa tyget till gardiner och gjorde en schal av det vita silkestyget. 

*

Jag minns inget av själva avfärden trots att det måste ha varit en stor händelse efter att ha rest runt i sex veckor från  Srinagar i Kashmir till Trivandrum i Kerala. Vad jag kommer ihåg är att vi körde genom en dammig stad i Pakistan bland människor, cyklister, rickshaws, hästdroskor och taxibilar. Solen såg ut att gå ned där gatan slutade. Men var det ett verkligt minne, eller bara en rekonstruktion baserad på ett svartvitt foto jag tog från bussen? 

Solnedgång över en stad i Pakistan. Foto: Hans Sandberg, 1974.

Nästa sak jag kommer ihåg är att vi stannade i en liten stad för att köpa nybakat bröd. Det var en kall och frostig morgonen. Det platta brödet var stort och långt och väldigt gott. De bakade brödet på innerväggarna av ugnar som eldades med ved och ibland satt nedgrävda i marken. 

Troligen i närheten av Peshawar, på vägen mot Kyber Pass.
Foto: Hans Sandberg, 1974.

Nu började färden norrut genom Khyberpasset där bergväggarna reste sig rakt upp mot himmelen med oss längst ner och mitt emellan.   

Bussen Bull på väg mot Khyberpasset.
Foto: Hans Sandberg, 1974.


Inga kommentarer: