tisdag, juli 08, 2014

Pappa skriver från Öland (8.7.1974)




Sandby Löttorp den 8/7 74

Kära Hans!


Skall försöka att rita ihop några rader. Hoppas Ni mår bra både Du och Elisabeth.  Vädret har varit mer än vanligt dåligt. Kallt och rått och småregn.

Nu sägs det, att det skall bli varmare och vackert väder och det hoppas vi verkligen. 

Mamma har skrapat den gamla kökssoffan, ett jättearbete, 3 dygn har hon hållit på. Jag tänkte ju att hon skulle tvätta av den med lite lortvatten, men du vet hur mor din är. Det skall vara ordentligt.

Jag tror till och med att Ingemar skulle vara nöjd. Synd att mamma inte skrapat bilen. Då hade den varit som ny nu. Det är ju bra att veta. Jag är rädd att hon ligger för ryggont endera dan.

Själv har jag haft mina vanliga krämpor, men jag försöker att ta det med en nypa salt. 

Jag har ännu inte läst ut Den onödiga samtiden, såg att en ny debattör blandat sig i leken till Myrdals och Gustafssons försvar. 

Fast uppriktigt sagt så har dom nog höjt sig för högt upp till akademiskt fikonspråk. Det är nog inte utan att jag ger Delblanc rätt i en hel del, fast han verkade onödigt het. 

Jag tycker nog när man läser boken att Jan Myrdal är väldigt mån att tala om hur enkel och folklig han är, men i nästa stund citerar han långa rader ur gamla klassiker. Sen puffar han väldigt mycket för Guns kommande utställning.

Han berättar litet för mycket om vilken trevlig samvaro de hade hos Elias Cornell och hans fru. Så nämner han Dahlberg som något fantastiskt fint och vilken stimulans det är att umgås med högt bildade människor. Tycker det är oväsentliga saker han drar fram. Det kan ju inte av allmänt intresse, ungefär som Strindbergs (kragknapp)!

Naturligtvis menar du att det är brevväxlingen mellan Gustafsson och Jan det gäller  och att det därför har sitt intresse! Har det det? (för en bokläsande.) 

Det gör på mig ett intryck av att Myrdal har smittats av Småstaden och börjat ägna sig åt petitesser. Med tanke på att han tidigare hävdat sitt förakt för karriärister som trampar på uppåt på samhällsstegen. Det är som han vill försvara sig på något vis och det tycker inte jag han behöver. Så nog är hans romaner bättre. 

Att sedan hans tankar om Den onödiga samtiden är riktiga och skrämmande måste man nog erkänna. 

Fara värt att det är framtiden som är verkligt onödig. Inte roligt att vara ung i sådan tid, men det har det väl aldrig varit. Ni är så medvetna om all djävulskap. Vi var nog mera blåögda och troskyldiga. Så lev och upplev så mycket ni kan medans tid är. 

Det sista utbrottet är inte typiskt för mig, men ibland kan jag också glänta på locket!

Ja, nu har jag väl pratat färdigt och skall ta i kåll med Myrdals bok på nytt. Det har inte blivit så mycket läsa av. Det är en hel del att ordna med. Sen mörknar det fort.

Sommaren har snart gått och ännu har inget bad eller solväder dykt upp.

Får se hur det artar sig mot slutet av veckan. 

För er som står inne i kylrummen är det väl ingen skillnad om det är mulet eller solen skiner. 

Nu ser jag pappret tar slut. Får därför sluta för denna gången. 

                                  Mamma Connie hälsar till Er båda
                              mest dock från din pappa Harald S





Inga kommentarer: