Det är inte bara svenska hollywoodfruar och muskelknuttar på New Jerseykusten som är med på "Reality TV." Vi är alla med i "verklighetsteve" varje gång vi går och handlar, men det är inte bara för att förhindra snatterier som vi observeras och våra rörelser registreras. Det handlar om forskning, konsumentforskning.
New York Times skriver idag om hur varuhus och kedjor alltmer förlitar sig på TV-övervakning för att analysera kundernas och personalens beteende när de shoppar. Men hur långt får man gå i sin iver att studera marknadens aktörer? "Försvararna av privatlivets helgd är oroade över alla dessa kameror, rörelsedetektorer och andra sensorer som övervakar gångarna i landets affärer." Enligt kritikerna är det bara en tidsfråga innan övervakningstekniken kommer att göra det möjligt att identifiera enskilda konsumenter och spara detaljerad information om deras shoppingvanor.
Läs hela artikeln här.
In Bid to Sway Sales, Cameras Track Shoppers
Artikeln citerar bl a Paco Underhill som är en av pionjärerna när det gäller att studera konsumenternas beteende med hjälp av videokameror. Jag intervjuade honom 1996 för tidningen Köpmannen. Den intervjun kan du hitta här!
Dagens Handel har en artikel om övervakningskamerornas breddade roll.
Kameran gör kundanalysen
Hans Sandberg
Hitler, Trump and the "Revolution Against Reason"
-
The historian *Christopher R. Browning* (at the University of North
Carolina at Chapel Hill) has a revealing and terrifying essay in *New York
Review of B...
2 veckor sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar