tisdag, maj 01, 2001

Här byggs datorer för Kinas massor

(Publicerad i Dagens IT våren 2001)



Kameran, säger vakten och jag tvingas lämna den i hans förvar innan jag släpps in, men det beror för en gångs skull inte på Kinas vanliga hemlighetsnoja, för detta är en av Asiens modernaste PC-fabriker. Den hade kostat två miljarder kr när den drogs igång i december och kan spotta ur sig två miljoner persondatorer per år. Den ägs av Kinas PC-jätte Legend Computer, som dragit ifrån sina inhemska och utländska rivaler, från Acer och Compaq till Great Wall och IBM.


Beijing, Kina (DIT). Jag kan inte säga att jag kände igen mig när jag efter tolv år återvände till Zhongguancun, också känt som Beijings ”Silicon Valley.” Det som då var några dussin databutiker och småföretag startade av dataforskare är idag en jättelik industrizon som - enligt officiella siffror - år 2000 genererade inkomster för 190 miljarder kr under (upp 40 procent jämfört med 1999) och där det ifjol startades 2,400 nya företag.

Zhongguancun är full av moderna fabriker och kontorsskrapor, nya bostadsområden, eleganta lyxhotell, barer, restauranger och internetcaféer. Det är svårt att komma undan bullret av bilar, cyklar, små röda taxibilar, lastbilar och grävmaskiner som utplånar trånga gamla envåningshus för att ge plats åt det moderna, vare sig det är nya ringvägar, eller industriella glaspalats som Legends 16.937 kvadratmeter stora fabrik på Ke Xue Yuan Nanlu Nr. 10.

Jag tas emot av Catherine Lee på företagets pressavdelning. Hon är ung, intelligent och talar bra engelska. Hon berättar om företagets nya intranet och ERP-system, medan hon leder mig till ett elegant sammanträdesrum med svarta läderfåtöljer runt ett stort mahognybord där hon har en laptop redo för sin powerpoint-presentation. Detta låter kanske inte så märkvärdigt, men det speglar en sida av det nya i ett land där man förr ofta fick nöja sig med partisekreterares politiska plattityder i sammanträdesrum med obligatoriska spottkoppar och gamla fåtöljer som alltid var täckta av broderade vita överdrag.

Legend har 12,000 anställda och omsätter 22,9 mdr kr. Försäljningen ökade med 72,4 procent per år under de senaste tre åren, medan vinsten ökat med 53 procent per år.
-Vi sålde 1,5 miljoner Legend PC under räkenskapsåret 1999 som slutade i mars 2000. Vi har ännu inte presenterat resultatet för år 2000, men vi har nått målet 2,6 miljoner PC, säger hon och tillägger att Legend varit Kinas ledande PC-säljare sedan 1996.

Legend tillverkar inte bara persondatorer, utan är idag en bred IT-koncern med kontor i Kina, Asien och USA. De är tvåa i Kina på portföljdatorer (efter IBM) och säljer serverdatorer, moderkort, handdatorer, settop-boxar för internetaccess (typ WebTV,) samt är återförsäljare åt en rad amerikanska och japanska företag, inklusive Cisco, Hewlett-Packard, Canon och Toshiba. De har också en framgångsrik internetrörelse som de överväger att knoppa av - Legend Digital China.

Tillträdet till fabriken är strikt reglerat och vi får vänta en stund innan ståldörren öppnas eftersom vi var några minuter försenade. På väggen till höger om oss finns ett stort flödesschema som förklarar produktionsprocessen. Vi fortsätter framåt och passerar rack av färdigmonterade persondatorer och går vidare längs ett av monteringsbanden till en avdelning där man packar upp printrar, monitorer andra komponenter från utländska tillverkare. Ungefär en tredjedel av Legends inkomster kommer från distribution av utländska produkter.

Härifrån kan vi kika in i ett kollossalt rum som påminner om självplockavdelningen i ett IKEA-varuhus, med den skillnaden att korridorerna mellan stålställningarna bara är några meter breda eftersom de bara navigeras av lastningsrobotar.
-Detta är med sina 3,000 kvadratmeters golvyta det största automatiserade lagret i Kina och kan hålla 100,000 persondatorer samtidigt. Allt kontrolleras av ERP-systemet, säger hon.

Totalt arbetar runt 1,000 personer i fabriken i två skift, men vi ser vid vårt besök bara något hundratal i aktion.
-Vi har sex monteringslinjer. Tre kallas ”cell lines” och där monteras datoterna en år gången av arbetare som ansvarar för varje PC individuellt. Denna modell lämpar sig för system som byggs enligt kundernas specifikationer, men marknaden är inte redo för detta än eftersom konsumenterna ännu inte har tillräckliga kunskaper.
-Våra återförsäljare kan däremot gå direkt in i ERP-systemet via vårt internetbaserade ehandelsnät och lägga in specialbeställningar som sedan sänds till produktionslinjen, säger hon.

Vi följer ett par anställda när de monterar system och de förefaller att jobba snabbt och effektivt, men det är inget löpande band som styr tempot, utan de kan själva avgöra när en PC är klar att skickas vidare för testning av olika slag. Vid varje arbetsstation finns en PC som hänger i ögonhöjd från en metallarm. Den är kopplad till ERP-systemet och innehåller också information och instruktioner om just den modell de arbetar med. Richard Lo vid finansbolaget Ing-Barings hongkongkontor skrev i en rapport 20 februari att det tar 50 minuter att montera en PC vid denna fabrik och 1 timma och 10 minuter att testa den.
-Ingen annan lokal tillverkare har en så avancerad produktionskapacitet, skriver han.

Det finns också tre monteringslinjer som kallas ”stream lines” och där kan man enligt Catherine Lee montera en PC på 20 sekunder exklusive förberedelserna av materialet och testningen efteråt.

-Vi har en fabrik utanför Shenzhen och bygger en ny i Shanghai. Den i Shenzhen har en kapacitet på 1-1,5 miljoner PC per år och den i Shanghai ska kunna klara 1,5 miljoner, vilket betyder att vår kapacitet snart kommer att ligga på 4,5 miljoner.

Detta är fortfarande bara en bråkdel globalt sett, för det tillverkades år 2000 ungefär 130 miljoner persondatorer globalt sett. Enbart Dell Computer tillverkade första kvartalet i år över 4 miljoner persondatorer. Todd Kort, som är Gartnergruppens expert på PC-tillverkning i USA, säger som jämförelse att Dell ifjol tillverkade fyra miljoner persondatorer vid sin fabrik i norr om Austin i Texas.

Legend kommer säkert att möta hårdare konkurrens i takt med att Kina öppnar sina marknader än mer inför inträdet i WTO, men de kommer också att dra fördel av alla de globala underleverantörer som nu expanderar sin kapacitet i Kina, liksom av landets billiga arbetskraft (ca 7 kr timman mot det mångdubbla på t ex Taiwan.)
På vägen ut passerar vi en anslagstavla med fotografier från den årliga vårfesten där personalen bidrar med egenproducerad underhållning. Vi ser också en stor röd banderoll med följande text: ”Om du älskar ditt land måste du älska din fabrik!” Och skulle inte det räcka finns alltid aktieoptionerna. Alla tjänstemän som varit anställda minst två år har rätt att köpa optioner i företaget, som är listat på Hongkong-börsen. Aktien har emellertid rasat från 154 mdr kr som mest till ca 50 mdr kr, men det bekymrar inte Catherine Lee. Optionspriset är enligt henne så lågt satt att det fortfarande lönar sig. Dessutom är hon optimistisk om företagets framtid och i det får hon stöd av många analytiker, som tror att Legend orättvist drabbats av den allmänna pessismismen mot teknikinvesteringar, trots att de är nummer ett på en marknad som växer med 45-50 procent per år.

Hans Sandberg

Dell, Compaq m fl har inte gett upp

De kinesiska PC-tillverkarna har tagit över hemmamarknaden, men de utländska tillverkarna har inte gett upp, utan ställer närmast sitt hopp till Kinas inträde i världshandelsorganisationen WTO. De kommer då att tvingas ta bort tullarna på importerade datorer och ta bort andra konkurrenshinder.
-Framtiden kräver att vi blir stora i Asien och det betyder att vi måste stärka vår position, särskilt i Kina, Korea och Indien. Vi arbetar hårt på detta, sa Mike Larson som är Compaqs vice vd för konsumentprodukter, till Far Eastern Economic Review (FEER, 28 sep 2000.)
Compaq har enligt IDC 2 procent av den kinesiska marknaden.

Och Dell öppnade för lite över två år sedan en fabrik (12 500 kvm) i staden Xiamen i Fujien-provinsen mitt emot Taiwan. Michael Dell spådde då enligt FEER (17 jun 1999) att Kina år 2004 skulle vara dess näst största marknad efter USA. Men det är inte så säkert att kineserna nappar på deras direktförsäljning via telefon och Internet, eftersom få har kreditkort att använda vid sådana köp. Det bristfälliga transportväsendet är ett annat hinder för Dell, som än så länge fokuserar sig på affärskunder.

Inga kommentarer:

Loading...