Harald Sandberg i Paris våren 1955. |
Här följer ett utdrag ur boken om Harald Sandberg -- Jag blandar solsken i färgen.
”Det
här är en stor succé för er, herr Sandberg,” sa Monsieur Bassano vid supén.
”Ja,
jag vet inte det,” sa jag en smula skeptiskt.
”Jo,”
sa han. ”Det var inte mindre än 12 tidningar här och de tyckte om
utställningen.”
”Men
det är väl ändå inte möjligt,” sa jag.
”Jo,
de var mycket intresserade.”
”Men
jag har hört att man måste betala pengar för att få recensioner,” sa jag.
”Nej,”
sa han, ”inte på mitt galleri! Här får det inte förekomma något sånt och det
vet alla om.”
Särskilt
roligt var att kritiken från en av Paris största tidningar, Le Parisien Libéré,
som var större än DN. Deras kritiker var mycket förtjust, och på sista sidan
fanns det en tvåspaltig bild på en Marockan som jag hade målat. Och tidningens
konstkritiker skrev om den svenska målaren som var en fin kolorist och mycket
känslig. Det grämer mig emellertid att jag förlorat detta tidningsklipp.
Pappas debututställning i Paris skulle trots det förlorade klippet bli en
stor succé, vilket noterades i svensk press.
"På Galerie Bassano i Paris har stockholmaren
Harald Sandberg haft en uppmärksammad utställning de senaste veckorna. Han har
kunnat glädja sig åt god kritik i Parispressen. 'Sandbergs lysande porträtt,
landskap och figurer kännetecknas av en knapp men subtil kolorit, en lika
spontan som skarpt karakteriserande teckning och en fri komposition', skriver Arts bl.a. Och i L'Information heter det så här: 'Sandberg visar prov på en
förbluffande auktoritet i skapandet av sina porträtt och landskap. Inte en enda
ton slår över, och grått och ockra sjunger en hänförande melodi.' Tessininstitutet
har på utställningen inköpt ett självporträtt av konstnären. (Paris,
måndag.)"
Dagens Nyheter, 12 april 1955
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar