onsdag, september 09, 2009

Guldregn över Carl Freers AR-företag GetFugu

(Denna artikel - med undantag för den uppdaterade ingressen - publicerades i Teknik360 9 januari 2009.)

Idag, den 9:e september lanserar Carl Freer GetFugu,
ett projekt som han hoppas ska bli mycket större än Gizmondo och kanske t o m få oss att glömma den eländiga storyn bakom det kraschade företaget. GetFugu är en sofistikerad teknik för att leverera augmented reality (AR) till mobiltelefoner och har sina rötter i tekniker och affärsmodeller Carl Freer utvecklat inom ramen för Xero Mobile, Blowfish Works och Media Power (inget av dessa företag finns kvar idag.)

Carl Freer är fortfarande hjärnan bakom GetFugu, men företaget leds av Rich Jenkins och flera veteraner från IT och underhållningsvärlden som rekryterats under det senaste året. GetFugu har under de senaste veckorna fått 5 miljoner dollar i investeringar från två riskkapitalfonder och aktien. 1 miljon kommer från Vanity Events Holding och 4 miljoner från SpongeTech(r) Delivery Systems.


Carl Freer och en del av teamet bakom GetFugu.
New York i december 2008.


När Gizmondo kraschade hösten 2005 var det de som frågade sig vad det skulle bli av den ”SmartAd” teknik som gjorde det möjligt att sälja Gizmondo 100 dollar billigare till de som använde den. Poängen med SmartAds var att den garanterade annonsörerna att en person verkligen tittat på deras annons, medan spelaren sparade pengar genom att titta på en annons och sedan bekräfta det genom att klicka på en ikon som poppade upp efter annonsen. Carl Freer tog med sig den uppfinningen när han efter Gizmondo Europes konkurs flyttade till Kalifornen och lade den till grund för ett företag kallat Xero Mobile, vilket försökte lansera en mobilteletjänst för studenter som var villiga att titta på ett antal SmartAds. Det var en bra teknik, men affärsmodellen höll inte eftersom det kostade för mycket att hyra nättjänster från telebolagen. Carl Freer gick vidare och startade ett företag som hette Blowfish Works, vilket fokuserade sig på en distribuerad annonsmodell till befintliga mobilanvändare. Man kunde helt enkelt anmäla sig till Blowfish Works, ladda ner en liten applikation på sin mobiltelefon och sedan tjäna pengar på att titta på annonser på sin telefon. En lokal pizzeria skulle t ex kunna köra annonser med elektroniska kuponger riktade till ungdomar i en viss stadsdel. Användarna av tjänsten skulle kunna fylla i formulär online där de specificerade sina intressen, vad för slag annonser de var intresserade av och när på dagen de ville se dem. I gengäld fick de ett kontantkort som fylldes på med kontanter eller kuponger när de tog del av annonser.

Media Power har sedan kombinerat denna teknik för annonsering och kuponger via mobiltelefoner med en teknik som på engelska kallas augmented reality (AR), dvs förhöjd verklighet. I samma veva har man bytt namn på Blowfish Works till GetFugu. Grundtekniken är inte alls ny, utan man har experimenterat med den under många år, bl a på MITs Media Lab och vid University of Toronto.

AR låter oss å ena sidan lägga information över verkligheten, t ex genom att en mobiltelefon visar information om byggnader genom att kombinera GPS-data om var vi befinner oss med databasinformation. Nokia har t ex demonstrerat en stadsguide på en avancerad mobiltelefon, men Media Power har tagit ett steg till genom att ge mobiltelefonen (eller en Gizmondo) möjligheten att känna igen bilder och verbala fraser och sedan länka denna information till en server knuten till klienter. Låt oss i ett hypotetiskt exempel säga att du riktar din mobiltelefon mot en företagslogga, t ex McDonalds, Coca Cola eller Starbucks. Om du har installerat GetFugu på en mobiltelefon som har inbyggd videokamera kan du rikta den mot en logga i t ex en annons eller på stan. GetFugu gör att din telefon känner igen loggan och tar sedan kontakt med GetFugus server som kopplar oss vidare till företagets mobila webbsajt där vi kan få kuponger, spela ett spel eller kanske en lista på var vi kan köpa en produkt i närheten av där vi är.

Jag har sett denna teknik demonstrerad flera gånger och den förefaller att fungera mycket bra. I en demo som teknikchefen Ivan Kozhuharov gav svarade telefonen på ett klädföretags logga genom att spela upp en reklamvideo på en iPhone där vi kunde se modekläder försedda med prislappar. GetFugu kan i realtid identifiera en logga eller någon annan symbol i en video, varigenom den blir en ”hot spot”. Om vi klickar på denna ”hot spot” öppnas ett fönster med vår kreditkortsinformation lagrad så att vi kan beställa plaggen.
-Det här är en helt ny ide inom reklam, säger Carl Freer.

Intresset för GetFugu är mycket stort från media-, underhållnings-, reklam- och konsument-företag, men Carl Freer och hans team försöker också vinna över stora IT-drakar som IBM, Microsoft och Google. Ett av syftena med lanseringen av Gizmondo är att kunna demonstrera för potentiella klienter hur GetFugu fungerar.
-Om produkten fungerar kommer jättarna att stöda den, säger Carl Freer och tillägger han inte kan se något skäl varför Google inte skulle göra det.
-Vår fokus inom Media Power ligger på GetFugu och att kunna lansera ett system som fungerar i stor skala. Vi har byggt applikationer som inkluderar vårt system för visuell augmented reality (ARL), ett system som kan tolka talad information (VRL, Voice Recognition Link) samt ett tredje paradigm, GRL (Geographic Recognition Link, dvs applikationen vet var vi befinner oss med hjälp av GPS, eller information från mobilsändare i närheten).
-Vi äger ARL-tekniken och har genom att kombinera dessa tre element skapat det ultimativa sökverktyget. Vi har licenserat rösttolkningen från Nuance Communications, men har ett team ingenjörer i Boston som jobbar på att ta fram en egen lösning, säger han.

Google har också en applikation med röstigenkänning och som kan lokalisera saker i geografin, men enligt Carl Freer har den en nackdel i att applikationer körs på telefonen.
-Det betyder att de måste ta fram en ny klientapplikation varje gång vi får en ny mobiltelefon. Vårt GetFugu-system kan köras på vilken telefon som helst som har en kamera och en mikrofon. Vi tror att vi har en fördel här och det är ett skäl till att vi vill lansera GetFugu så snabbt som möjligt, säger han.
-Vår teknik balanserar mellan telefonen och servern. Om vårt system ser att en telefon har stor kapacitet kan vi avända den för att köra applikationen lokalt på telefonen istället för på servern, säger Ivan Kozhuharov.
-I grund och botten är det en DNS-modell vi använder (dvs ett system som översätter alfabetiska webbadresser till numeriska IP-adresser. Vi säljer sedan webbaserade verktyg för 99 dollar i månaden för större företag och 9.99 dollar för företag med färre än 10 anställda.

En kund kan skapa sajter som GetFugu kan länka till när telefonens ägare ger ett kommando eller pekar på en logga med mobilkameran. Det finns mängder av färdiga mallar där allt man behöver göra är att fylla i sin företagsspecifika information, t ex kupongvärde, telefonnummer och address.
-Vi talar med företag som säger till oss att de inte är intresserade av att ta avgifter för att erbjuda denna tjänst, utan istället vill ha 10 proent försäljningsvärdet. När det gäller GRL-tekniken så kan man tänka sig att ta betalt från annonsörer för att de ska synas på GetFugu-sökningar i ett visst område.
-När Google använder röstigenkänning så får vi en link till Googles sida för en produkt eller företag, men om du frågar GetFugu efter Starbucks så hamnar du på den sida där Starbucks vill att du ska landa. Vi tar förstås en avgift för detta, men 99 dollar i månaden är inte mycket för ett stort företag. Och 9.99 är inte mycket för att en lokal annonsör ska kunna vägleda sina kunder exakt dit där han vill att de ska gå. Det är GetFugus affärsmodell i ett nötskal!

Hans Sandberg

Här är en demo av GetFugus teknik:

Inga kommentarer:

Loading...